Tips till framhoppningen!

 Framhoppning är som många vet en plats där det är rörigt, och ibland känns det som att man behöver pansarutrustning på sig själv och sin häst för att komma ut levande. Men vad kan du då göra för att allt ska gå enligt din plan? Hur hoppar du fram för att ha din häst förberedd för den uppgift som väntar inne på banan?
 
Tänkte dela med mig av lite råd som jag har lärt mig under alla år som jag har fått rida framhoppningar, vissa lugnare och vissa med fullständigt kaos! Har skrivit ett inlägg innan av vad jag stör mig på under en framhoppning.
________________________________
Jag punktar upp det lite och skriver lite om varje.
  • Om du hoppar fram inomhus, skritta något varv så hästen får vänja sig vid ljuset om den kommer utifrån. Våran syn ställer om sig snabbare än på hästen. Kom ihåg det.
  • Kolla av åt vilket håll hindrena hoppas åt. Hoppas alla neråt eller hoppar man endast i t.ex. vänster varv? Och om man endast får rida i ett varv, kolla vilket håll lilla hindret hoppas åt och kolla om det är inflaggat.
  • Kolla hur många som är inne på framhoppningen. Är det t.ex. 5st så blir det en kortare framhoppning. Är det 8st så blir det en länger. Håll koll så du vet ungefär hur fort du ska hoppa fram. 
  • Håll koll på hur tidigt de skickar iväg någon. I vanliga fall är det två på banan, en håller sig beredd utanför och den fjärde skickar de ut från framhoppningen.
  • Ta det LUGNT! Andas, ta det i din takt, skapa plats ifall det händer någonting som gör att du kanske får börja om.
  • Kolla av hur din häst fungerar. Behöver den hoppas fram tidigt så den får skritta innan den går in på banan? Behöver den ett språng och sedan direkt in på banan? Det gäller att hitta sitt system hur du ska hoppa fram.
  • Håll höger och skritta på innespåret. Ska du ta av täcke eller något, rid till ett hörn och gör det, stå inte nära några hinder. 
  • HÅLL KOLL på vart de andra ekipagen befinner sig. 
  • Rid INTE bakom hindrena om du inte är helt säker på om någon kommer på dem.
  • Rid rakt fram efter hindrena. Det är väldigt vanligt att man svänger direkt i landningen över det lilla hindret och har du då otur har en häst redan stampat av på räcket eller oxern dit du svänger.
 
Jag tänkte även beskriva hur jag gör när jag hoppar fram.
När jag hoppade fram ponnyerna gjorde jag som de allra flesta. Började att hoppa lilla några gånger och gick sedan över på räcket. Sänker det innan och tar något språng och höjer sedan lite innan det blir full höjd. Detta beror dock vad för klass det är. Är det MSV A så kanske jag börjar hoppa räcket på 100cm men är det till en Lätt A så börjar jag kanske på 90cm direkt. 
 
Därefter gick jag över på oxern och sänkte bara fram så de blev stigsprång med bakbommen på full höjd för att till sist höja frambommen så den blev mer parallell. På ponny har jag inte brytt mig så mycket om att bredda oxern. Mellan bytet av hindertyp skrittar jag en stund. Ponnyerna har jag försökt hoppa fram så nära jag ska in på banan som möjligt.
 
 
På stor häst har både jag och syrran bytt system helt nästan. Jag hoppar inprincip aldrig fram Pamora på räcket. Inte ett enda språng de senaste tävlingarna. Varför? Jag upplever att hon blir försiktigare och får lite bättre flyt när vi börjar med oxern.
 
Men jag börjar fortfarande att hoppa lilla hindret. Därefter sänker vi hela oxern och börjar hoppa. Sedan höjer vi bakbommen tills den ligger på maxhöjd och till sist höjer vi även frambommen.
 
 
Pamora tar jag unegfär 8-9 språng på framhoppningen innan jag är klar. Då är 4st av dem på det lilla hindret. På Firre hoppade jag däremot kanske 10-11 språng på framhoppningen. Allt beror ju på känslan också. Det sista språnget jag tar ska vara på ett hinder man lätt kommer rätt på och som man fått bra språng på enligt mig.
 
Ett till tips är att inte hoppa fram allt i början och sedan gå ut och vänta 6 ekipage innan du ska hålla dig beredd vid banan. Då hinner hästen nästa somna innan. 
 
Var det några bra tips? Eller tycker ni jag är bakom flötet som har detta upplägg? 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0