Ännu en flopp?

Igår läste jag en artikel på tidningen ridsport om att ponny åldern ska höjas till 20 år. Eller rättarr sagt, ryttare ska delas i åldrar och de i ålder 17-20 ska hoppa i en egen grupp. 
 
Då ställer jag frågan VARFÖR? 
 
Jag förstår att många hoppar och studsar och klappar sina händer av glädje för nu kan de behålla sina ponnyer ännu längre! 
Jag själv är inte lika positiv till denna ändringen som många andra. Kanske för att jag är "klar" med ponny och att jag då får ett års uppehåll från ponny för att sedan få tävla med dem igen nästa år.
 
Vad jag tror är den riktiga anledningen till att denna gruppindelning infördes var att ridsportförbundet egentligen ville sänka åldern till 16 år, precis som våra närmsta grannländer har. Detta för att "det är en internationell standard".
 
Men hade de bara sänkt åldern till 16, och lämnat 17- och 18-åringarna utan att få tävls ponny, så hade det blivit ett jävla ramaskri. Och många har tyckt att de ska höja åldern på ponny till 20år för att det är många som som utbildar ponnyer och det är först när man blivit 18 som det börjat släppa. Nu säger jag självklart inte att det är så för alla!
 
Vad jag tror så ville svenska ridsportförbundet göra gvå flugor i en smäll. Att få ner åldern till 16 utan ett hejdundrans kalas var genom att "bädda in det" i att de höjer åldern. Så för att sänka åldern så höjde dem den och delar in oss i grupper istället. 
 
Jag själv ser det på detta viset. För nu kan inte folk bli atga för att de sänker ålder för att "de har ju höjt den". Jag tycker det är genomskinligt och undrar vem som kommer upp med alla idéer vad det gäller ponny. För nu för tiden är det bara en massa prat om att förbereda ryttarna för internationella tävlingar i framtider. Fokuset är inte här och nu. 
 
Det är dags för ridsportförbundet att komma ner på jorden. En gång för alla. Jag som 19 åring i år vill faktiskt inte gå tillbaka till ponny. Hur mycket jag än saknar det så är jag klar på ponny. Och det är nog många som tänker som jag. 
 
Jag undrar hur det kommer vara för grupp 2 nu. Alltså vi som är 17-20 år. Jag har vänner som försöker kvala in till SM 2015 som åker land och rike runt för de få hoppa MSV B som har den nya inverkansridnings besömningen. Ska de nu dela upp SM i två grupper? Eller ska 17-20åringarna inte få rida något SM? Hur har de tänkt där? Hur stort är faktiskt intresset för tävlande av ponny av 19/20 åringar? Jag menar, vi ska ju gå över på häst i 12/13 års ålder. Och väldigt många går över på häst i 15/16 år ålder.
 
Jag tror ridsportförbundet har gjort sig en stor tabbe igen. Och det är vad jag tror. Jag är glad jag gått över på stor häst och att allt är som vanligt där. 
 
Tyvärr tror jag inte vi kommer ha ett så stort ponny sverige kvar om några år...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0