Tränare

Vi allra flesta ryttare att det där med att hitta den rätta tränaren är som att leta i en djungel. Det finns gott om tränare, varav de allra flesta är riktigt duktiga. Men det kanske bara är en handfull som passar just dig. Jag har själv vart i djungeln men har nu hittat den tränaren jag gillar och trivs med.
 
Tänkte skriva lite om de jag tränat för och skapat mig en uppfattning av. Tänker inte rangordna dem därför att jag utgår från mina träningar och hur dem va. Men tänkte skriva om de tränare jag tränat i hoppning för.
 
Den jag har som min tränare just nu är Tobias Grönberg. Han bor i Skåne och håller många träningar runt om i landet. Han är även en föredetta fälttälvans person. De allra flesta som tränar för honom är väldigt nöjda och återkommer mer än gärna för att träna för honom. Jag själv är ett exempel. Enda sedan första träningen har jag vart fast beslutsam omatt det är honom jag vill träna för så mycket jag kan. Men vad är det då som gör att just han passar mig och mina hästar som tränare? Anledningen är många. Jag tycker alltid att han har bra övningar, ser på hela ekipaget och anpassar sig bra därefter och försöker inte stöpa alla i samma form som många tränare kan göra. Det känns även som han vet hur jag som person fungerar som ryttare. 
 
De jag mest får höra på hans träningar är fram, lugn, stressa inte, mjuk och bra. Han är alltid bra på att ge varje ekipage beröm och är hela tiden med under hela träningspasset. Många tränare låter en rida sin bana, kanske någon kommentar därimellan och sedan får du all kritik efteråt. Tobbe är med hela tiden och ibland känns det som han rider lika mycket som en själv, fast på marken. Han är alltid uppmärksam på hur just den hästen han tittar på är och hur den fungerar. Och av någon anledning går alltid de hästar jag suttit på som bäst när jag tränar för honom. Om det är för hans upplägg eller om jag skärper mig mer när jag tränar för honom kan jag inte svara på. Men denna tränaren passar mig riktigt bra och jag har bara gott att säga om Tobbe. För han är den bästa tränaren för mig att träna för.
 
 
Jag har även tränat för en hel del andra. Tänkte skriva lite om dem och hur jag upplevt det att träna för dem.
 
Vi börjar med den tränaren jag tränat mest för och som jag satte hela min grund hos. Lena Berggren Wenderyd. En utbildat B-tränare som även är stildomare bland annat. Mycket fokus på basic och ryttarens sits och ridning. En riktigt bra tränare om man ska börja träna eller bara vill påminna sig själv om en del saker. Lena har många bra övningar och instruerar väldigt bra. Jag slutade träna där för några år sedan för att jag kände att jag ville prova att träna för någon ny och att jag kände att jag stannat lite i utvecklingen. Men Lena är en tränare jag kan rekomendera till de allra flesta då man tränar på mycket av det viktiga sakerna hos henne.
 
Emma Emanuelsson är också en tränare jag tränat en del för. Tränade mest med de lite mer orutinerade ponnyerna för henne, t.ex. Delilah och Dinski (två D-ponnyer som var lite efter i utbildningen). Emma passade mig som ryttare väldigt bra som tränare och jag tycker att Emma är riktigt duktig. Var bland annat hon som nog hjälpt mig mest med att få pli på min sits. Behöver nog träna lite för henne igen så jag får tillbaka den sitsen jag hade, hehe!
Emma hade alltid grymma övningar som man verkligen fick ut saker ifrån. Även bra framridning och en hel del aha-upplevelser. Det jag kanske tyckte kunde vara negativt var att det höjdes en del på träningarna. Missförstå mig inte, jag gillar att hoppa högt, men ibland kanske det hade räckt med lite lägre.
Men Emma är en grym tränare som jag kan rekomendera och som jag gärna hade börjat träna för igen på sidan av Tobbe, då han är den som jag klickat bäst med.
 
Lennart Lindelöw har jag endast tränat för en gång med Firre. Även han tycker jag är en bra tränare som fokuserar mycket på ridningen och en hel del basic. Har även hört från de som tränar mer för honom att han är grym. Jag vet inte var det var dock, men klickade inte riktigt med honom. Han är en bra tränare, absolut och jag hade inget att klaga på när jag tränade för honom, men något klickade inte helt enkelt.
 
Viktoria Carlebäck har jag tränat för två gånger om jag inte minns fel. Tränade för henne uppe på Bollebygds ridklubb och var mer instältt på terräng träning. En undernar person! Så positiv! En underbar tränare som jag njöt av att träna för! Riktigt roliga övningar var det och fick mycket hjälp på det ena och det andra. Dock var det ett tag sedan jag tränade för henne så kommer inte ihåg så mycket-
 
Har även tränat för Svante Johansson en gång, men kommer tyvärr inte ihåg så mycket då det var ett bra tag sedan. Men minns att jag var mycket nöjd med träningen. Har även tränat för Eamon Hickey en gång och var även nöjd med honom.
 
De är väl de tränarna jag tränat för som jag kommer ihåg just nu. Men det är just Tobbe jag klickat med mest och vars upplägg passar mig och mina hästar bäst. Men han kommer ju inte så ofta till Östadkulle och en del gånger passar de tyvärr inte i planeringen. Så om jag skulle träna för någon på sidan av så funderar jag faktiskt på att prova att träna för Ulf Liljedorf då han tränar på Bollebygds ridklubb och jag bor ju trots allt i Bollebygd. Men vi får se helt enkelt.
 
Och vet ni? Jag har faktiskt tränat dressyr riktigt flitigt för några år sedan, för Annika Kroon. Hon bor i utkanten av Bollebygd i en liten ort som kallas Töllsjö. En helt underbar tränare, som jag och syrran faktiskt tänkt att börja träna för igen då det alltid är bra med dressyren hur tråkig den än är.
 
Är det någon av dessa tränare ni tränat för? Och vad tyckte ni om dem?  Dela gärna med er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0