Juni 2013

Puh, är ju rätt jobbigt att skriva om mitt 2013. Det är ju jätte mycket som har hänt! En del tävlingar även denna månad som hanns med.
 
Jag hade precis fått sommarlov och satt i extansions i håret så man var sommarfin och hade långt och fint hår. Om jag bara visste vad det innebar att ha extansion.... Puh...
Började Juni månad med att åka ner till Åstorporten med Firre för att deltaga i ridsport ponny cup.
Hoppade först Lätt A+5cm som vi nollade, dock utanför placering. Firre var väldigt fin och lyfta fint på "tassarna".
I Ridsport ponny cup MSV B var han fin med, men när vi hoppade in i en trekombination så frös han till mitt i språnget på A-hindret och rev det. Därefter felfri och hoppade även en vattengrav för första gången på tävling, dock med ett hinder över. Tror att han frös till för det var en ponny som stod och bocka och konstra vid en stor öppen vattengrav precis bredvid kombin. Men men, sånt händer.
 
Dagen efter det åkte jag och syrran upp till Bollebygd med Pamora. Skulle prova hur hon var på tävling så hoppade en 100cm klass bara för att prova. Hon var väldigt fin faktiskt. Lite hetsig och va i några bommar när jag släppte på henne framåt. Rev tyvärr ett räcke i fas.2 då vi kom för nära, men  är väldigt nöjd!
 
Firade min systers student på mina morföräldrars sommarstuga. En av få dagar jag faktiskt bar klänning! Det är inte ofta ska ni veta! Bjuder på en bild på mig och pojkvännen. 
Lyckades även med min första avsittning på Pamora, och det var en upplevelse kan jag lova. 
 
Den 8e Juni var det dags till zonfinalen i Sveland cup med Hampus som gick i samband med Alingsås ponnyderby. Nu var det upp till bevis ifall träningen hade gett något, och det hade det. Vi nollade förklassen som var Lätt B. Dock var det rätt kämpigt då han var väldigt trög.
I Sveland klassen som gick i Lätt B+5cm nollade vi grunden och eftersomd det bara var 3 till omhoppning var det klart att alla vi gick till Riksfinalen. Därför satsade jag på omhoppningen och nollade den med. Men de andra var snabbare så vi slutade 3a.
Riksfinalen skulle gå i samband med SM i Årsta Runsten.
 
Sommarlovet fortsatte, vilket innebar att jag fortsatte att träna hästarna. Köpte en ny sadel till Pamora. En pessoa legacy. En väldigt bekväm sadel som passade hennes höga manke.
 
Den 15e Juni var det regional tävling på Bollebygd för ponny. Hoppade Firre där i Lätt A och MSV B. Nollade båda och kom 2a i Lätt A och vann MSV Bn, vilket blev mitt tredje Globengehäng för året. Han kändes pigg och fräsch. 
Firre MSV B
 
Dagen efter var det Pamoras tur att åka upp till Bollebygd. Hoppade 100cm och 110cm. Vid det här laget hade hon fått mer muskler och ork. I 100cm rev vi andra hindret i fas. 1 och hon var väldigt stark. Började redan då fundera på att byta bett. I 110cm stannade hon på 1an. Höll på att flyga men lyckades sitta kvar. Därefter backade jag in henne i nästan varje hinder så till slut drog hon full fart på linje som inte stämde och hon stannade och jag åkte av.
100cm
110cm
 
Den 19e och 20e Juni var Tobbe på Östadkulle och tränade, och självklart var jag med. Första dagen hoppade jag Hampus och Firre. Fick väldigt bra hjälp med Hampus om hur jag skulle rida honom. Fick mycket beröm och fick kommentaren att jag red honom precis rätt. Han hoppade riktigt riktigt fint det sista. Firre var väldigt pigg och glad och fick även mycket beröm för honom.
 
Andra dagen hade jag hela 3 hästar att träna! Började med Hampus som gick riktigt fint. Hoppade till slut bana på 100cm utan några som helst problem. Han hoppade riktigt fint med bakbenen och bjöd fint.
Firre var piggare än någonsin och hoppade kanon. Fick inte så mycket kommentarer mer än att han såg väldigt fin och fräsch ut.
 
När de var tränade fick jag en paus på 1,5timme då jag hann äta lite och sedan börja göra iordning Pamora. Detta var första gången jag skulle träna Pamora för Tobbe. Berättade om mina problem och hur jag upplevde det. Tobbe hittade lösningen väldigt fort. Jag koncentrerade mig för mycket på att hon drog och satt hela tiden och väntade på att "nu sticker hon". Fick rida mer framåt och då släppte det mesta. Fick några stopp och rivningar men till slut gick det riktigt riktigt bra faktiskt.
Var väldigt nöjd med alla hästarna på Tobbeträningen faktiskt.
 
Lite annar smått och gott hände under Juni. Tränade hästarna, tittade på Titanic för första gången och skrattade mer än vad jag grät. Grät ingenting faktiskt. Känslokall jag känner mig, höhö.
 
Sista tävlingen för månaden gjordes i Ale-jennylund på deras meeting 28-30Juni. Hoppade tre hästar på Fredagen. Först ut var Hampus! Hoppade en Lätt A på honom som inte gick någon vidare. Han hoppade upp sig riktigt bra men fick två stopp, ett på ett räcke och ett på en oxer. Kom för stort båda gångerna.
 
Näst på tur var Pamora. Hoppade en 110cm som gick jätte bra! Rev tyvärr ett räcke i fas.1 då jag sköt iväg henne, men gud vilken skillnad de va från Bollebygd! Riktigt fin var hon!
Och sist ut på Fredagen var Firre. Hoppade en MSV B som vi satsade järnet och nollade vilket slutade med seger. Min globengehäng låg i någons brevlåda så fick det dagen efter.
 
Helgen fortsatte och på Lördagen var det Ridsport ponny cup med Firre som gällde. Nollade grunden klockrent. Han var pigg och fräsch och riktigt fin. I omhoppningen var jag så taggade att det var vinna eller försvinna. Och jag försvann. Rev 2an, och hade annars vunnit mitt första och förmodligen enda ridsport ponny cup täcke. Kom 12e placerad istället. Nöjd med Firre men rätt sur på mig själv där.
 
På söndagen hoppade vi två klasser. Först en MSV B som vi tog det lite lugnare i och nollade med en 3e placering som bonus. Och sedan hoppade vi helgens största klass, en MSV A. Var en lång och maffig bana och vi kämpade verkligen ihop. Felfri till sista hindret där jag kortade för mycket och frambommen rullade av. Över hela tävlingsplatsen hördes många ÅÅÅÅÅHHHHHHHH och JAG SKA SPRAKA IHJÄL EN STEN!!! Många fick sig ett gott skratt åt mig vill jag lova. Som tur var det en winning round så fick hoppa en omhoppning ändå. Satsade och fick tyvärr ännu en bom ner. Slutade 5a.
Firre MSV A omhoppning. Oxern låg på ca 125cm
 
Det bästa med denna helgen var att vi blev meetingbästa C-ponny. Tyvärr var vi inte bästa ekipaget på hela tävlingen då vi skulle vunnit en sadel, men är nästan glad för det. För vet ni vad jag fick istället? Ett sadelskåp!
Verkligen välbehövligt!!!
 
 
Ännu en ganska hektisk månad men riktigt härligt faktiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0