Hösten 2013 katastrofala framhoppningar

 Framhoppning... För många är det de värsta som finns på en tävling. Och förmodligen där det kan hända absolut mest saker och olyckor. Varför? Jaa, vad ska man säga. För att många tycker att de störst och bäst och har företräda till ALLT! Självklart ska man ta plats och kunna hoppa fram enligt sitt eget schema men att ta över hela framhoppningen... Nej tack!
 
Några punkter på framhoppning jag blir galen på
  • Folk som står och har en hel lektion för ryttare
  • Folk som höjer hindrena över tävlingshöjden(ponny) där man INTE enligt TR får det
  • De som breddar oxrarna till max och inte återställer efter sig utan bara lämnar det så
  • De som tar över hindrena och inte låter andra få komma även om man ska vara nästa att hålla sig beredd
  • Ryttare som inte har koll på höger regeln
  • Ryttare som rider bakom hindrena även när man ropar högt och tydligt att man ska komma
  • Ryttare som har röd rosett i svansen och utgår ifrån att alla ska ta hänsyn, men själv inte visar någon
  • Medhjälpare som börjar höja och sänka ett hinder trots att man ropar högt inte bara en, eller två gånger utan tre till fem gånger att man kommer så man till slut får styra undan. 
  • Ryttare som rider i bredd och blockerar spåret
  • Ryttare som skrittar på ytterspåret
  • De som svänger direkt i landningen t.ex. efter lilla och rider mitt i landningen på ett annat hinder
  • Ryttare som svänger undan från hindret flera gånger så man själv inte får en chans att hoppa det
Skulle kunna skriva en hel roman om vad som är förjäkligt på framhoppningar.
 
Men som rubriken lyder: 2013s katastrofala framhoppningar.
Jaa vad menar jag med det? Jo, jag har inte bara varit på en eller två katastrofala framhoppningar utan många fler.
Och eftersom jag har ett hiskeligt temperament så kan jag tända på fyra stubiner för minsta lilla om jag inte har en allt för bra dag av någon anledning.
Men det är inte bara jag som har varit på dåliga framhoppningar utan har även hört andra som sagt att denna höstens framhoppningar har tagit priset.
 
Några exempel som jag har fått genomlida på framhoppningar hösten 2013:
  • Min syster skulle hoppa det lilla och har klart och tydligt ropat lilla. När hon landar så är det en ryttare som rider precis bakom och hennes häst har en röd rosett i svansen. Min syster har ju som sagt en yngre häst och kunde ju inte vända undan så fort så det blev en kollektion och min syster och hennes häst blev sparkade cirka tre gånger, varav två ordentligt. Det RÖK ur öronen på mig. Hade god lust att be henne lämna framhoppningen, men tyvärr var jag ju inte överdomare...
  • Samma tävling när jag själv hoppade fram var det ryttare kors och tvärs överallt på framhoppningen och man kunde knappt hoppa fram utan att någon var ivägen på något sätt.
  • När jag hoppade fram till en MSV B5cm(115cm) på Firre på Änglahoppet i Borås är det någon som höjt oxern till 120cm+ och breddat en del. 
  • Under det språnget jag tog över 120cm oxern ser jag i ögonvrån när vi är mitt i språnget att en ryttare är påväg att rida BAKOM oxern!!! Hennes häst hann som tur var stanna och ta undan huvudet så vi hade några ynka centimeter till godo att inte krocka. Efter det var både jag och Firre så skakis att vi lyckades hoppa fem språng inne på banan med en rivning och ett stopp innan jag utgick.
  • Under en tävling hade funktionärerna så dålig koll att de skickade iväg en till banan man gott kunde väntat nästan två ekipage med att skicka bort en. En del ryttare fick knappt ett språng på oxern innan de var tvugna att gå bort.
  • Jag har varit nära att krocka med folk som inte kan höger regeln X antal gånger
  • Jag kan inte heller räkna hur många gånger jag har ropat väldigt högt vilket hinder jag ska hoppa och en människa stället sig mitt i hindret för att mäta/kratta/höja/sänka
Detta är ju bara några av alla katastrofala händelser...
 
Vad är det då som har gjort just den hösten så dåligt då? Är det brist på kunskap, brist på uppmärksamhet, brist på rutin eller bara ren brist på HJÄRNA???
 
Är man på de tävlingarna jag va på under hösten med Firre vilket i större delen var nationella stora meeting, så ska man veta hur man beter sig och rider på en framhoppning och vilka regler som gäller. Annars, börja om från början och rid på klubb-  och lokala tävlingar tills du vet hur man rider på en framhoppning. Hårda ord, men precis det jag tycker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0