Fina pållar

Vaknade vid tjugo i två idag. Kom väll hem runt halv tre på kvällen från min vän som vi firade.
Jäklar vad de snöade i Göteborg och Frölunda igår, helt sjukt. Och inga plogbilar var ute på de stora vägarna heller.
Men här i Bollebygd har det tyvärr inte snöat så mycket hade ju sett fram emot att de skulle snöa ca 4-5dm snö. Önsketänkande kanske...
 
Firre reds ut idag en sväng i skogen och klättrade. Pigg och glad var han.
Pamora reds i paddocken och jobbades igenom. Tog på mig ett par sporrar och bytte till pelhamet och då minsann gick hon ju riktigt fint. Blev några bocksprång i början av passet och hon var väldigt framåt helt plötsligt. Skumt vad ett par 15mm sporrar kan göra... Men red igenom henne lite extra idag då hon var så fin i alla gångarter. Skrittade av henne länge och klappade henne. Därefter var det några godisar som gällde.
 
Hörde en gång en sak som fick mig att tänka till. Man brukar använda ordspråket "avsluta när det går bra". Ja visst ska man göra det och har själv följt det väldigt mycket. Men de dagarna hästen inte känns riktigt sådär fin utan är stel, kanske lite sur och allmänt off, då SKA man rida igenom dem så att de lossnar även om de tar upp emot en och en halv timme... Eller ska man det?
 
Fick höra ett argument som jag verkligen köper rakt av och som fick mig att tänka till mer än en gång. Så tänkte dela med mig av det, så får ni tolka det som ni själva vill:
 
"Varför ska man bara rida en liten stund när hästen känns väldigt fin och fräsch just den dagen? Och trimma igenom dem ordentligt de sämre dagarna?
För mig låter det som att de dagarna jag mår riktigt bra och känner mig frisk som en nötkärna ska jag ligga inne på soffan och slöa. Men de dagarna jag har feber och är förkyld, ska jag ut och springa flera kilometer."
 

Hoppas ni tänker till lite och att många kan få lite hjälp på traven med detta ordspråket. Det hjälpte faktiskt mig att förstå att hästarna kan vara trötta och stela precis som vi vissa dagar, utan att det behöver ha någon orsak. Självklart visste jag ju det innan, men det är alltid bra att bli påminna sig lite om det.
En underbar dag då allt stämde för mig och Firre. Här över ett 120cm hinder i MSV A.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0