Dagens ridövning + utvärdering:

Idag provade jag och syrran på en ridövning som var med på Tobbe träningen. Dock har vi ju mindre paddock så hindren kommer snabbare och det blir lite snävare svängar än vad det blev i Östadkulles ridhus. Men bra träning för att få lydiga hästar.
 
Provade både Pamora och Firre på denna övningen, skriver om hur det gick längre ner, efter jag skrivit om övningen. Provade även mina nya stigbyglar på Pamora och är ju kär! Fick ett jätte bra grepp i dem och kändes väldigt stabilt för sitsen. Åkte inte fram på halsen mer än någongång på Pamora vilket jag brukar. Fotade aldrig dem hemma så bjuder på produktbilden från Hööks hemsida. Dock är de lite mer ljusa än på bilden.
Ett par Jin kopior är det. 
 
Gröna streck = bommar på marken svarta punkter = konor Den blåa rutan = vattenmatta under ett räcke
 
La upp en oxer och ett räcke med vattenmatta som en åtta och två lägre hinder på kortsidorna på ca 60cm. 
 
Uppvärmning: Mjukgörande i trav, använd gärna bommarna. avståndet mellan de två bommarna på rad 3 meter för stor häst. Trava igång och gör mjukgörande övningar, t.ex. volter, sidvärsövningar,  tempoväxlingar och övergångar. 
Galoppen börjar du med att släppa ut halsen på fyrkantspåret och låta hästen galoppera friskt, dock kontrollerat så du fortfarande har ett stöd i handen. Gör detta i båda varven. Ta ett par varv i båda och låt hästen bara galoppera.
Därefter kan du börja jobba hästen. Kolla så den lyssnar. Jag jobbade med volter på bommarna och varierade mellan att rida på en hel volt över alla bommar och att rida rakt ut till kortsidorna. Gjorde detta i båda varven. Håll en aktiv men lugn galopp.
 
Börja därefter hoppa fram lugnt på hindrena på kortsidorna. Antingen på volt eller rulla runt som att det är ett fyrkantspår. Försök att göra detta utan avbrott. När du känner att hästen är varm och lyssnar kan du börja med övningen.
 
Övning: Börja i vänster varv över det låga hindret på vänster sidan. Runda konan och rid rakt på räcket i normal galopp. Försök att bara sitta lugnt och låta hästen jobba. Var noga efter hindret att du rider RAKT fram och inte att hästen börjar snedda i svängen. Därför använde jag mig utav konor att runda så jag var tvungen att rida rakt. Sätt tillbaka hästen lite med lite kortare men aktiva språng och ställ den i svängen och rulla lugnt över hindret på kortsidan. Var noga med att behålla rytmen och inte korta upp hästen för mycket. Ta sedan ut svängen och sväng inte direkt på en femöring mot oxer. Mot oxern ska du ha en normal framåt galopp. Var även här noga före och efter att rida rakt på och rakt efter. Därefter kan du fortsätta på nästa hinder på kortsidan och fortsätta runt.
Om hästen drar iväg efter hindrena kan du lugnt sätta dig ner och styra in på en volt och skola den. Sätt dig inte ner och dra i hästen utan ta in den på en volt tills den går i det tempot du vill för att fortsätta.
 
Syfte med övningen: Att rida rakt på och efter hindrena. Att kunna behärska galoppen och ställa den i svängarna och att behålla galoppen och rytmen hela tiden. Att inte behöva inverka för mycket på hästen utan få den känslig för hjälperna. Detta kan du göra på de hästar som nygligen har börjat att träna och även de som kanske redan har vart ute och tävlat och hopptränat sedan innan. Detta är en bra övning för alla att göra.
 
Utvärdering av övningen 
Pamora:
Pamora är ju en stor häst som tar stora och framförallt långa språng över hindrena. Därför kan jag tycka att våran paddock är för liten för denna övningen med henne. Men samtidigt kan man då hålla lite lägre höjd på hindrena och träna henne på det andra. Pamora har en tendens att hoppa mycket åt höger vilket hon gjorde även idag.
 
Övningen gick relativt bra till en början förutom att hon hoppade för mycket åt höger på räcket första gångerna och drog på för mycket framåt efter oxern. Men efter att jag passade henne lite mer med den högra skänkeln och lagt några volter efter oxern gjorde hon det väldigt bra. Blev lite snabbt svängt mot de små hindrena vissa gånger men efter att jag var tydligare med vad jag ville gjorde hon detta faktiskt väldigt bra.
Slutade med räcket och oxern på 100cm och det gjorde hon bra. 
Favorit bild i repris.
 
Firre: Han var väldigt pigg idag. Blev några bocksprång i galoppen och var på hugget. Spänd i traven till en början. Men efter att jag låtit honom galoppera av sig lite på fyrkanten började han slappna av. Jobbade lite mer med traven efter att jag galopperat fram för att få honom mjuk. När jag mjuknade mer med handen sökte han sig neråt och jobbade fint. I galoppen sprang han på lite för mycket så jobbade även honom på volten med bommarna. Var noga med att behålla samma tempo före, över och efter bommarna.Till slut lugnade han sig lite och gjorde detta väldigt fint i båda varven. Även när jag red ut till kortsidorna och över bommarna rakt gjorde han det lugnt.
Hoppade fram med volter över de små hindrena för att han skulle hålla sig lugn vilket han gjorde fint.
 
Denna övningen fungerade bättre på Firre då han inte är så stor och det därför blir mer plats för honom i våran paddock. Dock var det mörkt ute när jag tränade honom och trots belysning blir det ju lite annorlunda att hoppa då. Han tog i väldigt mycket på räcket och oxern i början så rullade en del på det innan jag höjde. Höjden låg då på ca 85cm. Han skötte sig väldigt bra och nio av tio gånger gick han rakt före och efter hindrena. Någon gång när det blev ett väldigt stort språng blev det att han skar av svängen lite. 
 
Höjde sedan räcket till 100cm och oxern till 110cm och breddade den en del och jesus vad han hoppade! Han luftade sig riktigt fint. Kändes som att hoppa 120cm på oxern. Och det bästa var att han lyssnade väldigt fint efter och det gick att sätta tillbaka honom innan de små hindrena. Så väldigt nöjd med Firre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0