Avåkning i hård paddock

Kom hem runt tre tiden idag. Tog och åt lite innan jag gick ut i stallet. Både Pamora och Firre fick sig varsitt pass i paddocken, i skritt och barbacka. Paddocken är ju frusen så hade inte så stort val faktiskt.
 
Pamora skritta jag runt lite på måfå och försökte få henne att lyssna på skänkeln utan att stressa upp sig. Hade inga sporrar på mig idag heller. Sidvärs gick faktiskt riktigt bra det sista. Försökte även mig på lite fram- och bakdelsvändningar. Gick väll ingen vidare. Men hon började fatta att hon skulle flytta baken för vänstra skänkeln. Och efter lite om och men och små studsar av frustration fattade hon att hon skulle flytta baken något steg för min högra med. Inte lätt att övertala en 16årig gammal dam om att göra något annat än vad hon vill. Så gullig är hon.
 
Firre däremot var piggare än en raket. Taktade och tittade på det mesta runt om i paddocken. Fick sig ett spel en gång av någon anledning som gjorde att jag åkte i backen. Hade ju ett väldigt halt täcke på honom som jag inte knäppte vid bogen så jag och täcket gled fint av Firre. Upp igen och fortsätta passet.
Jobbade en del med att flytta honom för skänkeln och några framdelsvändningar. Jobbade med att han skulle slappna av och söka sig neråt av sig själv så gjorde ingenting åt vart han hade huvudet. Och efter ett tag sög han riktigt fint på bettet och jobbade på bakifrån. Han var lugn som en filbunke i slutet. Vågade mig på lite trav också för att se om han fortfarande var mjuk och fin. Och det var han verkligen! Paddocken har ju inte frusit igenom helt, utan mest på toppen så lite trav gick ju. Sladdade den häromdagen så att man ska kunna rida utan att det är knögligt.
 
Imorgon är första dagen på praktiken, ska bli riktigt kul faktiskt. Får hoppas att jag kommer trivas och komma in i rutinerna snabbt.
Jag och Firre MSV B Essunga/Trollhättan 2013.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0