April 2013

April månad 2013. Jaa vad ska man säga om den? Höjdpunkten: Göteborg Horse show!
Började månaden som vanligt. Skola, praktik och ridning.
 
Första helgen i April åkte vi ner till Ljungby med Firre och Celeste. Hoppade Lätt A och MSV B med båda.
I Lätt An blev det 0/4fel för Firre. Rev första i fas. 2 då vi kom för nära. Han var jätte pigg och sög på vartenda hinder. Nästan lite övertaggad. Celeste var dubbelnolla och vi kom 7a. 
I MSV Bn var båda superfina! Satsade inte så mycket med någon utan ville ha bra rundor. Firre var felfri till sista kombinationen där vi petade A-hindret pga för dålig galopp. Men vilken runda! Stadig, lugn och helt kanon! Celeste rev jag första hindret med och fick några avsprång som var lite väl långt ifrån egentligen. Men endast 4 fel och hon hoppade mig ur sadeln! Minns att jag var superglad över att hon var så fräsch och villig trots att de va 120cm. Hade ju inte tänkt starta någon MSV på henne 2013 men det blev det och OJ vad fin hon va!
Film från MSV Bn.
 
Dagen efter Ljungby åkte jag och mamma en tripp till Tidaholm och jag provred 6st stor hästar. Fastnade för två stycken och tog lite tid att bestämma mig. Även att diskutera hemma om hur jag skulle betala osv. Vilken stor häst tror ni jag fastnade för? Pamora såklart! Men när jag väl ringde för att säga att jag ville köpa henne, var hon såld en timme innan... 
 
Praktiken gick bra och även skolan. Inget speciellt hände. Celeste låg ute på annons för att säljas och fick mer SMS kompisar som ville låna henne över sommaren typ. Inget för mig faktiskt. Ville sälja henne så jag kunde köpa en stor häst. 
 
Andra tävlingen den månaden var den 21 april i Billdal. Hade med mig Hampus och Celeste dit. Tror att det var GP-ponnyn kval samtidigt. I Lätt Cn lyckade jag göra exakt samma sak med båda hästarna, hur lyckas man? Var felfri i fas.1 och fick ett stopp i fas.2 med båda efter dåliga svängar till en oxer. Klantarsel kallades jag den dagen! Lätt Bn gick dock väldigt olika för dem. Hampus stannade ut sig på 3e hindret. En oxer som han inte ville gå nära helst. Celeste däremot var jätte fin och vi dubbelnollade. Som pluss i kanten blev vi även 2a placerad. 
Minns även att jag sa till en ryttare att ta det lugnt med sin häst då hon betedde sig oacceptabelt mot den påväg ut från banan. Fick inga glada blickar av henne efteråt och käftade emot gjorde hon med. Men så gör man inte mot sin häst, hur dåligt de än gick. Punkt!
Hampus Lätt C.
Celeste i Lätt B över oxern jag och Hampus vägrade ut oss på.
 
Veckan efter Billdal var det Göteborg horse show. Många hästmänniskors favorit vecka! Hade någon vecka innan precis lyckats fixa in mig som funktionär i lotterigruppen. Syrran jobbade i stallgruppen så det var inga problem med att komma in. Sökte ledigt från skolan och jobbade varje dag, hela dagarna. Snacka om att man va trött efter. Men måste säga att jag var väldigt duktig på att sälja lotter. Sålde ju som bare den! Och om man blev lite shoppingsugen? Oh shit vad mycket det fanns och vad mycket man ville ha! Minns dock inte riktigt vad jag köpte men det var nog en del som hängde med hem vill jag lova!
Fick även veta vem det var som hade köpt Pamora.
 
Blev även uppringd av en från Finland mitt under mitt "jobbpass" som såg Celestes annons och fastnade för den. Hon var en förmedlare åt en finsk familj. Pratade en del med henne, sedan med mamma när jag var hemma och sedan fick även dem prata. Och vet ni vad? Celeste blev såld, till FINLAND!!! Det var ju inte vad jag hade räknat med. Hon sa att de litade på mina ord och ville köpa henne osedd. Jag trodde inte mina öron och var först rädd att detta var något lurendrejeri. Men fick referenser på henne och allt verkade bra. Så det blev bestämt, hon skulle få åka färgan över till Finland och lämna Sverige.
 
Veckan efter GHS kom en ännu en chock... Skolan skulle stänga ner min linje, och vi fick inte gå klart 3an där. Vi blev erbjudna att börja på en annan skola, Almås som var en kommunal skola. Men efter att ha hälsat på skolan bestämde jag mig för att jag inte ville gå där. Så det var bara att hälsa på andra skolor och se mina möjligheter.
Hälsade bland annat på hon Sveriges ridgymnasium i Kungsbacka men det skulle bli en del pendel och kostnader. 
Till slut blev det klart var jag skulle gå. Jag var kvar på min skola och bytte linje, till resaurang. Skulle gå det ett år och sedan få ta studenten som det var tänkt.
 
Det var mitt April det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0