Betäcka Pamora

Jag har redan sen jag köpte Pamora tänkt att ta ett föl på henne. Eller kanske två om hon är tillräckligt fräsch så hon kan bära ett till föl. Men som de allra flesta vet så är ju det här med hingstar ett stort hav. Det finns verkligen hur många fina läckerbitar som helst och man vill ju ändå hitta just DEN som passar min häst bäst och ger det fölet man vill ha. Sedan är ju även det här med hästavel ett lotteri. Du kan betäcka ett jätte fint sto, med en jätte fin hingst, där allt passar ihop och ändå få en felbyggd häst med t.ex. dålig kapacitet, hoppteknik eller steg. Du kan aldrig vara helt hundra på att du får en bra avkomma.
 
Pamora har haft tre eller fyra föl innan. Två stycken i Holland och jag tror även ett eller två i Danmark. När jag för någon månad sedan hade lite kontakt med hennes uppfödare sa han att hon ger bra och skarpa föl med mycket blod. Det är ju något jag får tänka på när jag väljer hingst.
Jag kan kolla upp två av Pamoras avkommor. De är födda i Hollannd och finns på en av deras databaser. I Holland blev hon betäckt med Sunny(E. Heartbreaker) och även Tenerife VDL(E. Raphael). Mer än så vet jag inte om hennes avkommor. Jag vet inte vad de gjort eller hur de är.
 
Men för att välja hingst, så bör man veta vad för typ av avkomma man vill ha. Vill man ha en bra hopphäst, kanske man ska kolla mer på de hoppinriktade, vill man ha en som får ett bra temperament får man kolla vilken hingst som gett bra avkommor som gett bra temperament osv.
 
Jag är ganska säker på vad jag vill ha för en avkomma. Många som jag pratat med angående detta säger att jag får skylla mig själv. Jag vill nämligen ha en prestations avlad avkomma. Pamora är prestationsavlad. Hon har 9a i hoppning och har gett bra föl sedan innan. Jag vill inte avla fram en "trevlig häst" som kommer max till typ 130cm. Sedan kan ju det hända ändå, men jag vill sata på en bättre avkomma. Någon som kanske kan gå upp till iallafall 150cm hoppning. Och om den är en liten jävel att hantera, får den vara det så länge den är bra. Därför kollar jag på dem hästarna som ger bra resultat nu och som har höga lovord om sig. Sedan om jag själv är den som ska tävla den till toppen, det är en annan femma. För det tror jag faktiskt inte att jag kommer. Jag vill avla fram en avkomma som tilltalar de större ryttarna. En bra individ som kan ta sig långt.
 
Det finns just en hingst som jag alltid velat ha ett föl efter. Och jag var helt hundra på att det var honom jag ville betäcka Pamora med. Men nu tvekar jag lite. Läser man om honom på internet så är han jätte trevlig osv. Men har man sett han hanteras på en tävling i verkligheten säger andra att han är riktigt tuff och stökig. Vilken hingst kan det vara jag pratar om? Joo nämligen Baltimore!
 
Men som sagt har jag börjat tveka lite för att det finns många andra bra hingstar som hade passat Pamora. Jag var även inne på Tornesch. Men har hört att han inte har en röd tråd mellan sina avkommor och blev även avrekommenderad att betäcka med honom. Sedan har faktiskt Tornesch aldrig tilltalat mig riktigt. Jag har aldrig fått den där "wow" känslan om honom. Han verkar nästan lite tråkig i mina ögon. Men det är vad jag tycker.
 
Här är de två hingstar som jag funderar mest över. Men det lutar mer åt Baltimore faktiskt.
 
Baltimore 1178 - E.Balou du Rouet - Landor S - Tin Rocco
Jag har länge suktat efter att ha en avkomma efter honom. Första gången jag såg honom trodde jag att mina ögon skulle hoppa ur huvudet. Och om jag gapade! Vilken häst! Hans enorma kapacitet och hans bakben! Drägglar bara jag tänker på det. Han är en definison av perfekt i mina ögon. 
Han fick 10 på hoppning på treårstestet och de väger ju väldigt bra emot Pamora som har en 9a. Tyvärr vet jag inte vad Pamora har för siffror på gångarterna eller dyligt, bara att hon har en 9a i hoppning.
Click and cach 1155 - E. Cashandcarry - Cash - Cor de la Bryére
Jag blev tipsad om Click and Cash till Pamora då han har gett bra avkommor, är en trevlig hingst och en bra modell. Jag själv har tyckt att han är en snygg häst med bra modell, men kanske inte riktigt fått wow känslan av honom. Han har en fin teknik och är försiktig vilket är bra, men vad säger att de förs över på avkomman?
 
 
När Pamora betäcks återstår att se. Jag skulle helst vilja betäcka henne nästa vår. Men har även fått tipset om att vänta lite nu när tävlandet har släppt för oss på tävlingsbanan. Sedan ska jag ju har råd också, hehe! Så vi får se. Under tiden hinner jag nog bestämma mig vilken hingst jag vill betäcka henne med.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0