Att hoppa i lag!

 Hur är det att hoppa i lag? Hur går det till? Är man extra nervös? Jaa, det tänkte jag gå igenom lite i det här inlägget. 
 
Vi börjar med bakgrund och en liten genomgång av vad jag har gjort i lagsammanhang:
Jag har hoppat lag på ponny i DIV 1 och 2 och har även hoppat i elitlaget för ponny. Just nu hoppar jag DIV 1 för häst.
Jag har hoppat DIV 2 ungefär 4-5 gånger, DIV 1 har jag hoppat 3 gånger och eliten har jag hoppat 3 gånger. Så det där med att hoppa i lag har jag en del erfarenhet av, iallafall för ponny.
 
Hur går det då till när man hoppar lag? Kan förklara så gott jag kan.
För ponny: Man är 3-4st som hoppar i laget och gärna 1-2 reserver. Är man 3st ekipage kan alla vara i samma kategori, men är man 4st i laget ska man minst ha 2 olika kategorier t.ex. 1 B-ponny och 3 D-ponnyer.
Man hoppar först en grundomgång, alla kategorierna. Man räknar de tre bästa resultaten. Är man 3st i laget räknas allas reslutat och är man 4st i laget räknar man bort den med mest fel. Är alla felfria räknar man bort den med långsammast tid.
Om flera lag slutar på lika minst antal fel blir det en omhoppning. Med andra ord, är det fler än ett lag som är felfria i grundomgången blir det omhoppning, är det fler än ett lag som har fyra fel totalt och inget lag är felfria så går de till omhoppning. Är ett lag ensamma felfria vinner de.
 
Alla kategorier rider grundomgången innan det är dags för omhoppning. I Västra götaland så har man även individuella reslutat i laghoppning upp till DIV I och då hoppar alla felfria och rider för egna placeringar. Tror endast att det är Västra götaland som har det så. När alla har hoppat grundomgången så kollar man över vilka som gått till omhoppning, vilka lag som kommit dit och ev. vilka lag som placerat sig bäst av de som inte kommit till omhoppning. Detsamma för de individuellt placerade. Man kan ju bli placerad med 4 fel i grundomgången om inte så många går till omhoppning. 
 
Sedan är det då omhoppning och de lag som tagit sig dit och får minst antal fel vinner. Har de samma antal fel är det den ihopslagna tiden av de tre bästa resultaten som gäller. Så rider tre nolla och en i 4 fel räknar man tiden från nollorna även om den med 4 fel hade snabbare tid.
 
För häst:
Jag är väldigt ny på de nya reglerna faktiskt. Men här ska man också vara 3-4st ryttare i laget och gärna någon reserv. Är man 4st ska man minst ha med sig en junior i laget och en young rider. Är man 3st i laget ska en vara junor eller young rider. 
 
Sedan hoppar man två olika höjder. Tror det beror vilken division det är men 1 eller två hoppar en lägre höjd och 2 eller 3 hoppar en högre höjd. På DIV hoppar 1st 110cm och 3st 120cm. Och det är samma upplägg som för ponny med lagen. Dock är iallafall DIV I uppdelad i zoner, så då gäller inte individuella placeringar i lagklassen.
 
Så det är så det går till att hoppa i lag.
 
Hur ÄR det då att hoppa i lag?
Jag själv har ju hoppat en del lag och blir inte nervös av att göra det. Jag ser det som en vanlig tävling och tänker inte för mycket på att "jag måste gå nolla". Tyvärr är det väldigt många som inte kan hoppa i lag då de blir för nervösa och rider sämre med den pressen på sig. Jag har en del gånger fått vara "ankare" i laget och fått stötta upp det som "det säkra kortet". Det är jag inte nu på häst. Denna gången är det jag som förmodligen är den som är antingen eller.
 
Att hoppa i lag kan vara påfrestande. Du ska åka till alla tävlingar, träna för det så att du kan göra ditt bästa för laget och du ska även hålla sams med laget. Det är inte helt sällsynt att lagmedlemmar blir arga på varandra och ovänner vilket medför en dålig stämning. Har även hoppat i lag där personer tänkt mer att dem ska vinna klassen individuellt än att gå en stadig nolla för laget. 
 
Det värsta enligt mig är när man ska ta ut laget på plats och de som hamnar först i resultatlistan kommer med. Det är dubbelmoral enligt mig. Först ska man tävla mot varandra i förklassen för att sedan tävla med varandra i lagklassen. Dessutom kan det sticka i ögonen på folk om någon annan kom med och inte hen själv. Detsamma är när man har två lag och man toppar det ena laget. 
 
Jag anser att man ska ta det här med lag seriöst. Så seriöst att du tränar och förbereder dig för det för att kunna göra det bästa du kan. Men inte så seriöst att man inte kan tillåta att någon annan hoppar i laget just den omgången. Jag tycker att det ska vara KUL att hoppa i lag. Det ska vara en tävling som vilken annan där du peppar och hejjar på dina klubbkompisar, precis som vilken annan tävling som helst. Och delad glädje är dubbel glädje brukar man säga.
 
Jag själv har tröttnat lite på att hoppa i lag faktiskt. Hade egentligen tänkt att satsa individuellt detta året men har nu hoppat in i DIV I laget. Det är inte det att jag inte gillar de som hoppar i laget, men jag skulle lika gärna kunna hoppa individuellt. Men jag ställer upp för klubben och laget och gör det bästa jag kan och ha roligt under tiden.
 
Vad har ni för erfarenheter av att hoppa i lag? Dela gärna med er!
 
Firre och jag när vi hoppar i Eliten omg. 3 MSV B på Lilla Edet 2013

Kommentarer
Postat av: Mikxki

Riktigt bra inlägg :)

2014-04-08 @ 10:29:12
URL: http://mikxki.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0