Guldponnyn!

Hoppade Firre idag i paddocken. Tränade på två linjer. Har kommit på att jag alltid lägger upp linjer med räcke-oxer. Just för att man får de där riktigt goa sprången på oxrarna då enligt mig. Men det är räckena som jag har problem med. Tycker Firre blir lite flack när det är linje till räcke och har ju rivit det några gånger. Så idag vände jag på steken och gjorde en oxer-räcke linje, rak med 3 galoppsprång och även en räcke-räcke linje med 5 galoppsprång som jag fick hålla ut bågen på. Studerat lite filmer och sett att jag börjat slarva med vägarna på de linjerna.
 
Hur som helst var Firre väldigt fin idag. Fortfarande pigg som igår men mer lyhörd. Även jag lät honom galoppera lite friare idag. Har märkt att jag tjuvhåller och är lite för hård i handen rätt ofta så tränade mycket på det idag. Även att när någon säger att jag ska lätta i handen, så öppnar jag den... Så jag har lite att jobba med! Så idag höll jag bara ett mjukt stöd i munnen, bara så tyglarna sträcktes. Mjuknade även framför hindrena så han skulle känna stöd men eftergift. Även det har jag kommit på mig själv att ibland håller jag för mycket intill hindren och får då lite kortare språng.
 
Hoppade fram på böjda linje åt båda håll. Var noga med att mest rulla och inte lägga mig i. Detta gick väldigt bra. Höjde succesivt och han hoppade hela tiden väldigt bra. Var även noga med att jag inte ville driva för "hårt", utan använda mjuka hjälper.
 
Slutade med en kort bana på 110-120cm och det gick utan problem. Hade då bara ett mjukt stöd, han lyssnade fint och det flöt på bra med ett bra tempo och rytm. Han hoppade väldigt fint och jag kände att han tänkte sig för och hoppade väl. Så känns väldigt bra inför helgens starter! Känns verkligen som vi är påväg tillbaka igen!
 
Queen´s Gunfire, min guldklimp som är värd sin vikt i guld och lite till!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0